Motivatie voor thuisonderwijs

Voor ouders die te maken hebben met thuisonderwijs zal het vast herkenbaar zijn dat dit niet altijd even gemakkelijk gaat. Wat in de eerste weken misschien nog een leuke nieuwigheid was voor de kinderen, slaat inmiddels de verveling toe. In de vertrouwde omgeving waar ook wordt gespeeld en ontspannen, is het voor kinderen toch best lastig om ook ineens je schoolwerk te moeten maken. Daarnaast missen ze hun klasgenootjes en de vaste leerkracht met jarenlange pedagogische ervaring die net wat beter kan zorgen dat de kinderen met hun schooltaken aan de slag gaan. Je kind heeft geen zin, is misschien wel boos en geeft aan ‘het allemaal heeeel stom te vinden!’. Herkenbaar? In dit artikel delen we tips voor ouders om je kind gemotiveerd aan het schoolwerk te krijgen.

 

Overzicht maken (en houden)
De meeste scholen sturen per week overzichten van alle taken die gemaakt moeten worden, al dan niet per dag. Als jullie thuis met een dagschema werken, knip de taken dan hierin op. Laat je kind(eren) zelf kiezen waarmee wordt gestart. Als het past in de planning kunnen jullie de schooldag beginnen met een wandeling of fietstocht in de buurt. Je kunt dan ook gelijk de dag even doornemen. Vertel ook wat je zelf gaat doen deze dag, naast het verzorgen van thuisonderwijs.
Als de eerste taak is gekozen, neem dan tijd voor de uitleg aan de hand van deze stappen:

  1. Voorbespreken
    Wat is het doel van deze opdracht? Waarom is het handig dat het kind dit leert? Vraag wat je kind hier al over weet en laat dit in eigen woorden uitleggen.
     
  2. Laat het zien:
    Doe een som of vraag voor. Laat zien wat je bedoelt, bijvoorbeeld met blokken/schelpen/knoopjes hoe je een gelijke verdeling maakt over x-aantal. Of hoe je aan de klank, wanneer je overdreven hardop iets uitspreekt, kunt horen welke letters in een woord moeten. 
     
  3. Eerst samen
    Maak dan samen de volgende som of vraag. Denk hardop na en benoem de stappen. Check of het duidelijk is. Leg het nog eens uit als blijkt dat kind het niet begrijpt. 
     
  4. Aan de slag
    Laat je kind zelf de rest van de opdracht maken. Geef aan dat je beschikbaar bent voor vragen en wanneer. Ben je bijvoorbeeld ook zelf aan het werk, maak dan een afspraak zoals; ‘we werken nu allebei 15 of 20 minuten in stilte aan ons werk. Wat je niet weet, sla je even over en dan beantwoord ik straks jouw vragen.’ 

En dan? 
Is de taak klaar, evalueer dan kort hoe het is gegaan. Juist als de motivatie ver te zoeken was, is het goed om te reflecteren op het leerproces. Kijk je het werk gelijk na of juist aan het einde als alle schooltaken zijn gemaakt? Je kunt kiezen om de taken per onderdeel te verdelen (rekenen, taal, lezen, topografie, etc.). Geef aan wat er tussen de verschillende taken voor opties zijn. Even een momentje niks, een korte pauze buiten of misschien een energizer*; maar net wat je kind nodig heeft. Zet samen een grote krul op het overzicht met alle schooltaken. Geef een compliment over de inzet! En dan ga je weer samen verder.

* Een energizer is een kleine opdracht of activiteit die zorgt voor afwisseling. Dit wordt op school ook gedaan, want door een korte onderbreking zijn de leerlingen weer beter en sneller bij de les te krijgen. Naast een positieve invloed op de sfeer en werkhouding tonen steeds meer hersenonderzoeken aan dat leerlingen beter kunnen leren na beweging.

Het lukt niet.. 
Lukt het niet, laat het dan even voor wat het is. Voor dat moment of misschien wel voor de hele dag.
In het schoolritme is dit moment, vlak voor de meivakantie, vaak een logisch moment waar de motivatie van veel kinderen op een lager pitje staat. Kies hierin ook voor jezelf. Kost het je als ouder heel veel energie om je kind in beweging te krijgen en heb je spanning vanwege bepaalde werktaken of werkafspraken die ook moeten gebeuren, laat het schoolwerk dan rusten en zorg dat je eerst je eigen spanning onder controle krijgt. Dit zorgt uiteindelijk voor een fijnere sfeer in huis.
Morgen weer een dag!    

 

Squla

Veel ouders vragen zich af hoe ze hun kind(eren) kunnen motiveren. Daarom heeft Squla een onderzoek gepubliceerd om handvatten te geven om thuis aan de slag te gaan. Dit onderzoek is te vinden via de volgende link:

https://www.squla.nl/blog/onderwijsmonitor

Leren in beweging

€ 24,50

Bewegingsintegratie is dé manier om kinderen te laten bewegen en de competenties in de lagere school aan te leren. De leerlingen oefenen de leerstof terwijl ze bewegen. Ook hun welbevinden en hun betrokkenheid verhoog je zo.

Bekijk ook

Bestseller

Het vollehoofdenboek