Sinds we thuiszitten, zien onze dagen er anders uit. De maatregelen worden verlengd en de scholen blijven dicht tot na de meivakantie. Van 28 maart t/m 4 april 2020 is het Autismeweek, daarom besteden we speciaal aandacht aan thuisblijven voor kinderen met autisme. Hoe houden we kinderen met autisme gemotiveerd in deze periode en hoe stel je een autismevriendelijk (thuis)lesrooster op?
Motivatie
Normaal gesproken is de dag gevuld met veel verschillende gebeurtenissen. Opstaan, aankleden, we gaan naar school en werk waar we elke dag een min of meer gelijk programma volgen, we sporten, we zijn buiten, we winkelen.. We doen dingen die we leuk vinden en graag doen, maar ook dingen die we doen gewoon omdat het moet. Zoals tandenpoetsen. Waarom doen wij wat we doen? Waar halen we onze motivatie vandaan? De laatste weken zien de dagen er anders uit. Nu we thuiszitten, wordt er thuis gewerkt en thuis les gegeven. We kunnen niet zomaar de deur uit. Hoe blijven we nu gemotiveerd? En gebeurt dat bij kinderen met autisme op dezelfde manier?
In de zoektocht naar de drijfveren en impact van motivatie, maken we gebruik van de Zelf-Determinatie Theorie (Deci & Ryan, 2000), een motivatietheorie over groei en persoonlijkheids functioneren. Deze theorie stelt dat psychologische behoeftebevrediging de kern vormt van motivatie. Voor iedereen, ook mensen met autisme, geldt dat er sprake is van drie basisbehoeften. Dit is het ABC van de motivatietheorie: Autonomie, verBondenheid en Competentie.
A. De behoefte aan autonomie
De behoefte aan autonomie staat voor het ervaren van vrijheid en keuze bij het zelfstandig uitvoeren van een activiteit. Autonoom handelen betekent dat we personen met autisme hun leven zelf in handen geven. Dat we ze de vrijheid geven om zichzelf te mogen zijn en keuzes geven waarbinnen ze hun eigenheid laten openbloeien.
Dat betekent dat we aanpassingen doen en vaardigheden aanleren die ertoe bijdragen dat kinderen met autisme hun weg kunnen vinden in de ‘chaos’ van elke dag. Tijdens het thuiszitten helpt het daarom enorm bij kinderen met autisme als er structuur en duidelijkheid in de dag wordt gecreëerd.
B. De behoefte aan verbondenheid
De behoefte aan verbondenheid gaat over het ervaren van een relatie met anderen. Er bestaan verschillende soorten relaties (vriendschap, familie, leerkracht). Werken aan verbondenheid houdt in dat ouders/verzorgers oog hebben voor de specifieke noden van kinderen met autisme. Daarnaast bieden ze activiteiten aan die hen helpen groeien in hun sociale vaardigheden. Voor kinderen met autisme die nu thuisonderwijs krijgen, zal het daarom echt omschakelen zijn om van hun vertrouwde ouder/verzorger ook ineens les te krijgen.
C. De behoefte aan competentie
Competentie is gericht op succeservaringen. Voor kinderen met autisme is dat anders. Zij voelen vaak het tegenovergestelde: door zoveel verschillende moeilijkheden in het uitvoeren van opdrachten bouwen ze meer faal- dan succeservaringen op.Daarom staat hier het principe van basisrust opnieuw centraal. Een uitdaging die te hoog lag voor de mogelijkheden, levert eerder stress op omdat de kans op mislukken zo groot is. Een uitdaging waarbij nauwelijks iets van de mogelijkheden moet worden ingezet, zal hen eerder vervelen omdat er niets aan is. Zorg daarom voor uitdagingen op maat.
Leerlingen met autisme kunnen ook buiten de (thuis)klas in aanraking komen met situaties die niet autismevriendelijk zijn. Daarom is het belangrijk dat ze leren omgaan met onverwachte en stressvolle situaties. Vaardigheden aanleren is dus minstens zo belangrijk als de omgeving aanpassen.
Voor de (thuis)leerkracht:
Voor de leerling:
Door het toepassen van bovenstaande tips bevorder je de zelfstandigheid van kinderen met autisme en bied je hen de nodige basisrust. Lukt het thuisonderwijs geven niet, wees niet te streng voor jezelf en je kind(eren) en laat het dan even rusten. Zorg dat het mentaal welbevinden van het kind altijd bovenaan staat!
€ 40,70