Geregeld!

methodiek voor de aanpak van de meest hardnekkige spellingproblemen

€ 108,05 
€ 108,05 

2 werkdagen

Samenvatting

In de spelling van onze taal komt een aantal typen fouten relatief vaak voor. In het bijzonder zijn dat fouten bij woorden als 'bomen' en 'bommen' en bij het schrijven van woorden met -d/-t /-dd-/-tt-/-dt. In het apart verschenen boekdeel Achtergronden, opbouw en werkwijze van Geregeld! is een verantwoording gegeven van de wijze waarop de meest frequent voorkomende spellingproblemen zijn aan te pakken. Effectieve hulp is direct gericht op de spellingkennis en spellingvaardigheden: het kennen van de koppelingen tussen klanken en lettertekens, het op het gehoor kunnen analyseren van woorden en het kunnen uitvoeren van de procedures om regels toe passen. Hardnekkige spellingproblemen vragen om maatwerk aan de hand van deugdelijk onderbouwde uitgangspunten.
Het behandelingsmateriaal, de instructies en oefeningen (inclusief online materiaal) in dit boekdeel bieden de inhoud voor dit maatwerk binnen een geprotocolleerde behandeling. Het is gebaseerd op een analyse van wetenschappelijke kennis en op jarenlange klinische ervaring van de auteurs. De methodiek Geregeld! Is ontwikkeld voor professionals die ernstige spellingproblemen (dyslexie) behandelen, zowel voor academisch geschoolden als voor gespecialiseerde leerkrachten/remedial teachers binnen het kader van een indirecte behandeling.

Bekijk ook het boek met achtergronden, opbouw en werkwijze.

Over de auteurs:

WIED RUIJSSENAARS is als hoogleraar verbonden aan de Afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.

CECILE RUIJSSENAARS-ELSHOFF is als orthopedagoog werkzaam in het Speciaal Onderwijs (Cluster 2) en in de OCR Peize, een praktijk voor diagnostiek en behandelingvan leer-, school- en ontwikkelingsproblemen bij leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.

MARIEKE SMEETS is als orthopedagoog werkzaam bij de OPM Nijmegen, een praktijk voor diagnostiek, behandelingen begeleiding van leer- en ontwikkelingsproblemen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.

MIEKE WILLEMSEN-BOUWMANS is als orthopedagoog en GZ-psycholoog werkzaam bij de OPM Nijmegen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.

INEMIEK VAN MAMEREN-SCHOEHUIZEN is orthopedagoog en GZ-psycholoog en een van de oprichters van de OPM Nijmegen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.

WIED RUIJSSENAARS is als hoogleraar verbonden aan de Afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.

CECILE RUIJSSENAARS-ELSHOFF is als orthopedagoog werkzaam in het Speciaal Onderwijs (Cluster 2) en in de OCR Peize, een praktijk voor diagnostiek en behandelingvan leer-, school- en ontwikkelingsproblemen bij leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.

MARIEKE SMEETS is als orthopedagoog werkzaam bij de OPM Nijmegen, een praktijk voor diagnostiek, behandelingen begeleiding van leer- en ontwikkelingsproblemen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.

MIEKE WILLEMSEN-BOUWMANS is als orthopedagoog en GZ-psycholoog werkzaam bij de OPM Nijmegen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.

INEMIEK VAN MAMEREN-SCHOEHUIZEN is orthopedagoog en GZ-psycholoog en een van de oprichters van de OPM Nijmegen. Ze is ook docente bij de Vakgroep Orthopedagogiek: leren en ontwikkeling van de Radboud Universiteit Nijmegen.