5-7 werkdagen
Recensie:
"Het boek, - persoonsgestuurde toekomstplanning in het onderwijs -, is een ‘veeleisende must’. Veeleisend vanwege de enorme informatiedichtheid (300 bladzijden met een kleine regelafstand), en vanwege de veelheid van begrippen en impulsen die op je afkomt, en een ‘must’ omdat het sprake is van een prachtig uitgewerkte onderwijsvisie. Het gaat om een publicatie met een zeldzame combinatie van deskundigheid en bevlogenheid.
Het boek ademt een dialogische, en mensgerichte relatie tussen begeleiders en leerlingen, en neemt de stem van diezelfde leerlingen meer dan serieus in de vormgeving en uitvoering van toekomstgerichte plannen.
Eén van de eerste zaken die opvalt bij het lezen, is dat de persoon van de leerling naar voren komt in de praktijkvoorbeelden, en niet het label. In de interactie tonen de leraar en de leerling zich als een ‘wie’. Samenredzaamheid wordt als term gebruikt voor een pedagogische relatie die de leerling ruimte biedt om keuzes te maken vanuit zelfkennis, waarden, interesses en mogelijkheden, en een relatie waarin de leraar tot inzicht komt, en tot afstemming en ondersteuning. Leraar en leerling veranderen samen, en daarmee hun relatie."
- Jan de Bekker, coach van schoolleiders en/of intern begeleiders