Kleuters die nét iets meer kunnen

meer dan 400 tips voor kleuters met ontwikkelingsvoorsprong

€ 25,75 
€ 25,75 

Bestseller 2 werkdagen

Samenvatting

Als kleuterleider, opvoeder of ouder aan de slag gaan met een kind met een ontwikkelingsvoorsprong is een boeiende uitdaging. Zo'n kleuter kan nét iets meer aan. Maar hoe kan je dit kind blijven prikkelen en inspireren, zodat het (weer) zin heeft, krijgt of behoudt in leren en leven? Heel wat kleuterbegeleiders zijn hiertoe bereid. Maar hoe begin je eraan?

Dit boek verduidelijkt wat een ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters kan inhouden. Meer dan 400 tips en voorbeelden zetten kleuterleiders, opvoeders en ouders op weg om een speelse, krachtige en uitdagende leeromgeving te creëren.
De tips sluiten aan bij de verschillende speel- en leerplekken of "hoeken" die in kleuterklassen uitgebouwd zijn: taal-, winkel-, puzzel-, denk-, reken-, huis-, ontdek-, boeken-, teken- en zelfs een filosofiehoek. Op die manier is dit boek meteen bruikbaar in de klas en in de kinderopvang. Maar ook thuis, bij oma en opa of in de jeugdbeweging komen de tips van pas. Met empathie, eenvoudige materialen en speelse activiteiten kan iedereen deze kleuters uitdagen om te experimenteren en probleemoplossend te denken.

ANN MEERSMAN is leerkracht en heeft meer dan twintig jaar ervaring in het opvoeden van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Zij runt reeds 13 jaar het nationaal secretariaat van vzw Bekina. Ann is voorzitster van de werkgroep didactiek binnen die vereniging. Haar grootste missie is om kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong via gepaste activiteiten en differentiatie gelukkig te zien opgroeien.

KRISTIN STROOBANDT is kleuterleidster. Een van haar stokpaardjes is om ook aan kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong verrijkende materialen en activiteiten aan te bieden. Zij is ook actief binnen de werkgroep didactiek van Bekina.


Recensies

“Dit boek is erg goed bruikbaar. Het maakt voor kinderen én ouders inzichtelijk waar de overprikkeling door komt. Het boek is een mooie afwisseling van tekst, plaatjes en oefeningen. Het boek roept veel herkenning op. Kinderen leren bij zichzelf aanvoelen wanneer hun hoofd vol loopt. Ze denken na over hun eigen gebruiksaanwijzing. Met de praktische tips kun je zo aan de slag. Ik kan dit boek van harte aanbevelen, zowel voor thuis als op school.”

Arja Kerpel, leerkracht en specialist hoogbegaafdheid

“Wauw, ik word echt zo enthousiast van dit boek! Het is echt een must-have voor leuterleerkrachten. Het bevat ontzettend veel makkelijke en snelle ideeën die je tijdens verschillende thema’s kunt inzetten. Het laat je heel anders naar de inrichting van de hoeken kijken en de activiteiten beter aansluiten bij de leerlijnen. Echt een topper die in de boekenkast van een kleuterleerkracht niet mag ontbreken!”

Linda Willemsen, leerkracht onderbouw

“De inhoud is voornamelijk gericht op de praktijk van leer- en spelvormen. Uitgangspunt is: laat kleuters op een speelse, creatieve manier ontdekken, experimenteren, voelen en doen. Veel tips voor samenspel, ondersteunende materialen en methodes. Deze kinderen behoeven aandacht en erkenning, de uitkomst is voor een groot deel afhankelijk van de creativiteit van de leerkracht of opvoeder. De toon is positief en bemoedigend en het boek is aantrekkelijk voorzien van illustraties en foto’s met veel kleur.”

Fredy Blom, NBD Biblion

Docentexemplaar

Aan docenten in het hoger onderwijs stellen wij gratis beoordelingsexemplaren beschikbaar. 
Deze kunt je aanvragen via ons aanvraagformulier. 

Meer informatie en voorwaarden:

Docentexemplaar ›