Doeltreffend schoolbeleid

praktijkboek beleidsvoerend vermogen in scholen

€ 38,90 
€ 38,90 

2 werkdagen

Samenvatting

Scholen krijgen steeds meer autonomie om vorm te geven aan hun beleid. Positief is dat daardoor rekening kan worden gehouden met de lokale context. Tegelijk stelt dit de school ook wel voor uitdagingen en wordt er een beroep gedaan op het beleidsvoerend vermogen van de scholen. Doeltreffend schoolbeleid is een herwerking en tegelijk update van het eerder uitgegeven Pei/ijlen naar succesvol schoolbeleid. Het boek biedt een houvast aan alle personeelsleden van scholen en schoolgemeenschappen en aan begeleiders van onderwijs die mee vorm en inhoud geven aan het schoolbeleid.
De auteurs presenteren acht 'dragers' van beleidsvoerend vermogen die van doorslaggevend belang zijn voor het realiseren van een geslaagd schoolbeleid: doeltreffende communicatie, ondersteunende professionele en persoonlijke relaties, gedeeld leiderschap, gezamenlijke doelgerichtheid, responsief vermogen, innovatievermogen, een geïntegreerd beleid en reflectief vermogen. De auteurs vatten het boek zo op dat de lezer op een actieve wijze aan de slag kan met het boek. Aan de hand van reflectie-oefeningen kan hij nagaan in welke mate een bepaalde 'drager' aanwezig is op zijn school. Daarnaast krijgt hij aanknopingspunten voor de realisatie van alle acht de dragers van beleidsvoerend vermogen. De auteurs beschrijven een gevalideerd instrument dat toelaat het beleidsvoerend vermogen van de school in kaart te brengen, met als uiteindelijke doel de verdere schoolontwikkeling.

JAN VANHOOF is hoofddocent in het Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Zijn onderzoeksactiviteiten richten zich op kwaliteitszorg en schoolbeleid en in het bijzonder op de geïnformeerde beleidsvoering door scholen. Hij is lid van de onderzoeksgroep Edubron.

PETER VAN PETEGEM is gewoon hoogleraar in het Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Faculteit Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Zijn onderzoek focust zich onder meer op kwaliteitszorg, school- en onderwijsbeleid. Daarnaast heeft hij een bijzondere interesse in natuur- en milieueducatie en duurzame ontwikkeling. Hij is ook lid van de onderzoeksgroep Edubron.