Algemene didactiek

Didactisch referentiekader voor lesvoorbereiding en lesanalyse

€ 30,90 
€ 30,90 

2 werkdagen

Samenvatting

‘Algemene didactiek’ is hét basisboek voor ieder beginnend (praktijk)leerkracht, docent, lesgever en vormingswerker. Aan de hand van een actueel didactisch referentiekader bespreken de auteurs uitgebreid de verschillende didactische componenten en hun onderlinge samenhang bij het ontwerpen en het analyseren van lessen(reeksen). Ze combineren de didactische theorie met praktische bruikbaarheid voor elke onderwijs- praktijk. De wetenschappelijke onderbouwing vanuit een MACS-model en kritische blik zijn verrijkend, waardoor het ook voor ervaren lesgevers een uitstekend naslagwerk vormt. Gelinkt aan dit basisboek is er een online leeromgeving met per hoofdstuk oefeningen, praktijkvoorbeelden en facultatieve bronnen ter inspiratie.

In combinatie met het boek biedt dit iedere lezer de mogelijkheid tot zelfstudie.


OVER DE AUTEURS


Prof. Wouter Schelfhout heeft een rijke ervaring als leerkracht, beleidsmedewerker en onderwijsinspecteur. Hij is lerarenopleider in de educatieve masteropleiding die deel uitmaakt van het Expertisecentrum Antwerp School of Education van de Universiteit Antwerpen en is verantwoordelijk voor onder andere Algemene didactiek en Vakdidactiek economie/recht. Hij is voorzitter van de onderzoeksgroep Didactica en covoorzitter van het Vlaams Forum voor Onderwijsonderzoek (Vfo) en doet onderzoek naar professionaliseringsbeleid en school- en kwaliteitsontwikkeling. Daarnaast verzorgt hij nascholingen en ondersteunt hij scholen in hun kwaliteitsontwikkeling vanuit GO ALL for learning® en Team School®.

 


Els Tanghe is lerarenopleider aan dezelfde lerarenopleiding, geeft mee Algemene didactiek en onder andere ook Vakdidactiek gezondheidswetenschappen. Daarnaast is ze inhoudelijk medewerker en geeft ze nascholingen bij Centrum Nascholing Onderwijs. Els is covoorzitter van de Vereniging voor Lerarenopleiders Vlaanderen (Velov), is lid van de onderzoeksgroep Didactica en doet onderzoek naar professionali- sering van schoolleiders en aanvangsbegeleiding. Ze heeft heel wat jaren onderwijs- ervaring in gezondheidswetenschappelijke opleidingen en in de lerarenopleiding, was mentor-coach en coördinator van een specifieke lerarenopleiding in een Centrum voor Volwassenenonderwijs.