Persoonsgestuurde toekomstplannning in het onderwijs

€ 35,50 
€ 35,50 

5-7 werkdagen

Samenvatting

Jongeren verlangen naar onderwijs dat hen helpt en ondersteunt om hun weg te vinden in een superdiverse en supercomplexe wereld. Niet in een verre toekomst, maar hier en nu. Daarvoor zijn kennis en vaardigheden nodig. Maar zeker ook inzicht krijgen in en omgaan met wie je bent en hoe je wilt zijn. Hoe je je laat zien aan anderen en hoe je met hen relaties opbouwt. Hoe je samen met hen kan werken aan een toekomst die bij je past en waarvoor je wilt gaan. Met vallen en opstaan. Niet alleen met leeftijdgenoten en medeleerlingen, maar ook met de volwassenen die je ontmoet: je ouders, verzorgers en voor jou belangrijke mensen in je omgeving, maar ook de docenten bij wie je in de klas zit en de mentoren en begeleiders die er voor jou willen zijn.
Een uitdagend leerproces, niet alleen voor de jongeren zelf, maar ook voor de mensen om hen heen. Persoonsgestuurde ToekomstPlanning in het onderwijs biedt hier een gedegen theoretische onderbouwing en praktische handvatten voor. Een diversiteit aan werkvormen helpt onderwijsprofessionals een eigen weg te vinden om dit leerproces te ondersteunen. Om jongeren te helpen hun stem te laten horen en steeds beter regie te nemen bij alle beslissingen die op hen afkomen. Beslissingen die nodig zijn om een voor hen goed leven te kunnen leiden, passend bij hun wensen, verlangens, ambities en talenten. Maar die ook rekening houden met de mensen om hen heen, de belemmeringen die er soms zijn en het appel dat de samenleving op hen doet. Dit boek is samen met jongeren gemaakt. Hun stem is ook terug te vinden in de voorbeelden en casusbeschrijvingen. Het hoorrecht is immers de kern van Persoonsgestuurde ToekomstPlanning en een richtingwijzer voor inclusief onderwijs. OVER DE AUTEURS Marijke Welten werkte tientallen jaren als docent en projectleider in het v(s)o. Zij is eigenaar van Hordes en Klasdraf. Expertisepunt Persoonsgestuurde ToekomstPlanning in Onderwijs en is ook werkzaam als docent aan Hogeschool Utrecht. Hans Schuman was werkzaam in het voortgezet speciaal onderwijs, lector interdisciplinair samenwerken bij Fontys en hogeschoolhoofddocent bij Hogeschool Utrecht. Kernthema’s in zijn werk zijn diversiteit, inclusie, interprofessioneel samenwerken en het hoorrecht voor kinderen en jongeren.

Recensie:

"Het boek, - persoonsgestuurde toekomstplanning in het onderwijs -,  is een ‘veeleisende must’.  Veeleisend vanwege de enorme informatiedichtheid (300 bladzijden met een kleine regelafstand), en vanwege de veelheid van begrippen en impulsen die op je afkomt, en een ‘must’ omdat het sprake is van een prachtig uitgewerkte onderwijsvisie. Het gaat om een publicatie met een zeldzame combinatie van deskundigheid en bevlogenheid.

Het boek ademt een dialogische,  en mensgerichte relatie tussen begeleiders en leerlingen, en neemt de stem van diezelfde leerlingen meer dan serieus in de vormgeving en uitvoering van toekomstgerichte plannen.
Eén van de eerste zaken die opvalt bij het lezen, is dat de persoon van de leerling naar voren komt in de praktijkvoorbeelden, en niet het label. In de interactie tonen de leraar en de leerling zich als een ‘wie’.  Samenredzaamheid  wordt als term gebruikt voor een pedagogische relatie die de leerling ruimte biedt om keuzes te maken vanuit zelfkennis, waarden, interesses en mogelijkheden, en een relatie waarin de leraar tot inzicht komt, en tot afstemming en ondersteuning.  Leraar en leerling veranderen samen, en daarmee hun relatie."

- Jan de Bekker, coach van schoolleiders en/of intern begeleiders