Hoe zorg je voor een positieve start in je klas na 8 weken sluiting?

Na ruim 8 weken zijn de basisscholen weer geopend. Er zijn kinderen die thuis goed konden doorleren, anderen wat minder en er zijn kinderen die vanwege hun thuis- of zorgsituatie het moeilijk hebben gehad. We vroegen Noëlle Pameijer, school-, GZ-, en kinderpsycholoog en auteur van o.a. 'Handelingsgericht werken - HGW' (Acco, 2017), wat haar advies is aan leerkrachten en docenten voor de komende periode. Ook deelt zij haar tips.

 

Allereerst wil zij heel veel complimenten geven voor alle prachtige, creatieve en mooie oplossingen in het digitale onderwijs. ‘Echt geweldig!’, benadrukt ze. Dan wil ze de leerkrachten geruststellen. ‘Ik weet dat er zorgen zijn over het achter raken van kinderen. Ja, die zullen er zijn. Maar we weten ook uit wetenschappelijk onderzoek van o.a. professor John Hattie naar de effecten van onderwijstijd, dat in vergelijkbare situaties waar kinderen vaak 10 weken niet naar school gingen onder emotionele omstandigheden dat het al met al meeviel.’

Tips voor een positieve start

  • Begin positief
  • Normaliseer
  • Ga zo snel mogelijk terug naar je eigen kracht, structuur
  • Volg het dagprogramma dat de kinderen gewend zijn van voor de sluiting

Benut de verschillen
‘Weet dat jij als leerkracht je leerlingen het allerbeste kent! Je hebt al kunnen voorspellen welke leerlingen vooruit zouden gaan en welke kinderen stil zouden staan of zelfs achteruit. Benut die kennis. De verschillen die er altijd al waren, die zullen groter zijn. Dat klopt. Dat maakt het lesgeven nog moeilijker. Maar, kijk ook eens of je die verschillen kunt benutten. Misschien kunnen de kinderen die vooruit gegaan zijn, jou ondersteunen in het helpen van de andere kinderen door samen te oefenen en het uit te leggen. Wees mild voor jezelf. Zie de successen die je behaalt en geef aan wat je nodig hebt. Tot slot wens ik iedereen heel veel succes!’.